هم قدم

با پای دل قدم زدن آن هم کنار تو * باشد که خستگی بشود شرمسار تو
يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ

زهی خیالات اشرافی !


«وَقَالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ»

«مترفین گفتند ما دارایى و فرزندانمان از همه بیشتر است و ما عذاب نخواهیم شد»[۱]


در این مطلب بناست تا به یکی دیگر از ویژگی های اشرافی گری و مترفین اشاره شود :

برای مترفین ، علاوه بر تقویت روحیاتی از جمله انکار توحید و معاد و تقلید کورکورانه از گذشتگان و ظلم و جور و فسق (خارج شدن از حد و حقوق) و خودپسندی و انزوای باطنی و … ، یک ویژگی بیش از بقیه موجب ماندگاری بر این مانور تجملاتی می گردد.



این خصوصیت یعنی ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادی، موجب می شود که . . .


این خصوصیت یعنی ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادی، موجب می شود که هر انسان متنعمی بیش از دیگران، شایستگی و آرامش را، متعلق به ثروتمندان و قدرتمندان خیال کند. در حالیکه خدای متعال می فرماید: «اموال و فرزندان تنها [وسیله] آزمایش هستند و خداست که نزد او پاداشى بزرگ است»[۲]


فرد متنعّم و مترف (مست نعمت) با این خصوصیت ، اندک امید تحول و تفکر آزادنه را از خود سلب میکند و نوعی اسارت و جبر خفی را مبتلا می گردد. اسارتی که فرد مترف را مدهوش آزادی می کند اما در سقوط. و او را به امید آرامشی که معلول دیگریست (اذن الهی)، همچنان در بردگی ثروت نگاه میدارد. بدون توجه به بار مثبت معنای آزادی که تنها در رشد و تکامل عقل پسند، خلاصه می شود.

«هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ : او کسی است که سکینه و آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد»[۳]


همانطور که خدای متعال نمونه ای از این خصیصه را در سوره سباء به زیبایی اشاره فرموده:

« ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری انذار کننده نفرستادیم مگر اینکه مترفین آنها (همانها که مست ناز و نعمت بودند) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‏ اید، کافریم. و گفتند: اموال و اولاد ما (از همه) بیشتر است و ما هرگز مجازات نخواهیم شد! (ای پیامبر) بگو: پروردگار من روزی را برای هر کس (خدا) بخواهد وسیع یا تنگ میکند (نه فقط برای مقربینش) ولی اکثر مردم نمیدانند.»[۴]


توهّم حمایت سایرین از مترفین و درنتیجه کسب عزت و آبرو و شایستگی برای ایشان، در ابتدای کار می تواند برای هر فرد منفعت طلب، بسیار انگیزه ساز و محتمل الوقوع باشد درحالیکه باید همواره درنظر داشته باشیم این خودپسندی و انزوای فکری (ناشی از پس زدن دیگران)، همچنین می تواند عامل طرد شدن و حتی توجه فاسدین به او (به طمع ثروتش) گردد. از طرفی در جهان بینی الهی، حوادث و امور مختلف متأثّر از علت دیگری (اراده الهی) فوق علل مادیست و هر فردی کم و بیش این تاثیرات معنوی را در زندگی خود تجربه کرده هرچند بعدا متوجه آن شده باشد. چه بسا کاخ نشینانی که به هر دلیل کوخ نشین شده اند و بالعکس. بماند که این دنیا، ظرفیت کامل تحقق عدالت را نیز ندارد.

«فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا : عزّت همه، نزد خداست»[۵]


و در آخر خوب است بدانیم این آزمایشات شیرین و پر زرق و برق، همانطور که می تواند منجر به تلخی ابدی گردد ، همچنین می تواند با کمی دقت و هوشیاری عقلانی ، منجر به شیرینی های ماندگار و رضایت و آرامش واقعی نیز بشود. (مادی و معنوی چه در دنیا و چه در آخرت)


«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنْفِقُوا خَیْرًا لِأَنْفُسِکُمْ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ﴿۱۶﴾

«پس تا مى‏ توانید از خدا پروا بدارید و بشنوید و فرمان ببرید و مالى براى خودتان (در راه خدا) انفاق کنید و کسانى که از خساست نفس خویش مصون بمانند، آنان رستگارانند.»[۶]


امام خمینی (ره) فرمودند: «آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود.»[۷]



1- سبأ / آیه ۳۵
2-
انفال / آیه ۲۸
3- فتح / آیه ۴
4- سبأ / آیه ۳۴ و ۳۵ و ۳۶
5- نساء / آیه ۱۳۹
6- تغابن / آیه ۱۶
7- صحیفه امام خمینی / جلد ۱۷ / صفحه ۳۷۶


نوشته شده توسط هم قدم
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

هم قدم

با پای دل قدم زدن آن هم کنار تو * باشد که خستگی بشود شرمسار تو

امام سجاد (عليه السلام) فرمودند: زمين كربلا، در روز رستاخيز، چون ستاره مرواريدى مى‏ درخشد و ندا مى‏ دهد كه من زمين مقدس خدايم، زمين پاك و مباركى كه پيشواى شهيدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.(ادب الطف، ج 1، ص 236)              امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هيچ پيامبرى در آسمانها و زمين نيست مگر اين كه مى‏ خواهند خداوند متعال به آنان رخصت دهد تا به زيارت امام حسين (عليه السلام) مشرف شوند، چنين است كه گروهى به كربلا فرود آيند و گروهى از آنجا عروج كنند.(مستدرك الوسائل، ج 10، ص 244)              امام باقر (عليه السلام) فرمودند: اگر مردم مى‏ دانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين (عليه السلام) است از شوق زيارت مى‏ مردند.(ثواب الاعمال، ص 319)              امام صادق (عليه السلام) فرمودند: جايگاه قبر امام حسين (عليه السلام) درى از درهاى بهشت است.(كامل الزيارات، ص 271، باب 89، ح 1)              امام صادق (ع) فرمودند: هر كس به زيارت قبر امام حسين (ع) نرود تا بميرد ايمانش نا تمام و دينش ناقص خواهد بود به بهشت هم كه برود پايين تر از مومنان در آنجا خواهد بود

زهی خیالات اشرافی !

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ


«وَقَالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ»

«مترفین گفتند ما دارایى و فرزندانمان از همه بیشتر است و ما عذاب نخواهیم شد»[۱]


در این مطلب بناست تا به یکی دیگر از ویژگی های اشرافی گری و مترفین اشاره شود :

برای مترفین ، علاوه بر تقویت روحیاتی از جمله انکار توحید و معاد و تقلید کورکورانه از گذشتگان و ظلم و جور و فسق (خارج شدن از حد و حقوق) و خودپسندی و انزوای باطنی و … ، یک ویژگی بیش از بقیه موجب ماندگاری بر این مانور تجملاتی می گردد.



این خصوصیت یعنی ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادی، موجب می شود که . . .


این خصوصیت یعنی ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادی، موجب می شود که هر انسان متنعمی بیش از دیگران، شایستگی و آرامش را، متعلق به ثروتمندان و قدرتمندان خیال کند. در حالیکه خدای متعال می فرماید: «اموال و فرزندان تنها [وسیله] آزمایش هستند و خداست که نزد او پاداشى بزرگ است»[۲]


فرد متنعّم و مترف (مست نعمت) با این خصوصیت ، اندک امید تحول و تفکر آزادنه را از خود سلب میکند و نوعی اسارت و جبر خفی را مبتلا می گردد. اسارتی که فرد مترف را مدهوش آزادی می کند اما در سقوط. و او را به امید آرامشی که معلول دیگریست (اذن الهی)، همچنان در بردگی ثروت نگاه میدارد. بدون توجه به بار مثبت معنای آزادی که تنها در رشد و تکامل عقل پسند، خلاصه می شود.

«هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ : او کسی است که سکینه و آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد»[۳]


همانطور که خدای متعال نمونه ای از این خصیصه را در سوره سباء به زیبایی اشاره فرموده:

« ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری انذار کننده نفرستادیم مگر اینکه مترفین آنها (همانها که مست ناز و نعمت بودند) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‏ اید، کافریم. و گفتند: اموال و اولاد ما (از همه) بیشتر است و ما هرگز مجازات نخواهیم شد! (ای پیامبر) بگو: پروردگار من روزی را برای هر کس (خدا) بخواهد وسیع یا تنگ میکند (نه فقط برای مقربینش) ولی اکثر مردم نمیدانند.»[۴]


توهّم حمایت سایرین از مترفین و درنتیجه کسب عزت و آبرو و شایستگی برای ایشان، در ابتدای کار می تواند برای هر فرد منفعت طلب، بسیار انگیزه ساز و محتمل الوقوع باشد درحالیکه باید همواره درنظر داشته باشیم این خودپسندی و انزوای فکری (ناشی از پس زدن دیگران)، همچنین می تواند عامل طرد شدن و حتی توجه فاسدین به او (به طمع ثروتش) گردد. از طرفی در جهان بینی الهی، حوادث و امور مختلف متأثّر از علت دیگری (اراده الهی) فوق علل مادیست و هر فردی کم و بیش این تاثیرات معنوی را در زندگی خود تجربه کرده هرچند بعدا متوجه آن شده باشد. چه بسا کاخ نشینانی که به هر دلیل کوخ نشین شده اند و بالعکس. بماند که این دنیا، ظرفیت کامل تحقق عدالت را نیز ندارد.

«فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا : عزّت همه، نزد خداست»[۵]


و در آخر خوب است بدانیم این آزمایشات شیرین و پر زرق و برق، همانطور که می تواند منجر به تلخی ابدی گردد ، همچنین می تواند با کمی دقت و هوشیاری عقلانی ، منجر به شیرینی های ماندگار و رضایت و آرامش واقعی نیز بشود. (مادی و معنوی چه در دنیا و چه در آخرت)


«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنْفِقُوا خَیْرًا لِأَنْفُسِکُمْ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ﴿۱۶﴾

«پس تا مى‏ توانید از خدا پروا بدارید و بشنوید و فرمان ببرید و مالى براى خودتان (در راه خدا) انفاق کنید و کسانى که از خساست نفس خویش مصون بمانند، آنان رستگارانند.»[۶]


امام خمینی (ره) فرمودند: «آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌شود.»[۷]



1- سبأ / آیه ۳۵
2-
انفال / آیه ۲۸
3- فتح / آیه ۴
4- سبأ / آیه ۳۴ و ۳۵ و ۳۶
5- نساء / آیه ۱۳۹
6- تغابن / آیه ۱۶
7- صحیفه امام خمینی / جلد ۱۷ / صفحه ۳۷۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی